Het Koolhydraatarm Dieet

Het Koolhydraatarm Dieet
Het Koolhydraatarm Dieet

Koolhydraatarm dieet houdt in minder koolhydraten voor minder gewicht.
Het koolhydraatarme dieet is de absolute trendsetter onder de verschillende soorten voeding. Op internet circuleert veel informatie over dit afslankdieet, waarbij de term “koolhydraatarm dieet” meer een overkoepelende term is, want er zijn veel verschillende koolhydraatarme diëten. De belangrijkste boodschap is om minder koolhydraten te eten. Als je precies wilt zijn, beperk dan je inname van koolhydraten tot maximaal 26% van je totale inname.

Wat is koolhydraatarm?

Low carb en koolhydraat arm, het is beide hetzelfde en betekent een koolhydraatarm dieet. Hierbij beperk je je koolhydraatinname tot maximaal 26%. Dit doe je tijdelijk voor een periode van zo een 14 dagen. He voedingscentrum beveelt aan om ten minste 50% van de dagelijkse energie-inname te dekken met koolhydraten voor een evenwichtige voeding. Dus dit dieet staat daar haaks op.

Bij een koolhydraatarm dieet kan het koolhydraatgehalte echter soms wat lager uitvallen. Waarom koolhydraten nog steeds belangrijke energiebronnen zijn voor een gezond voedingspatroon lees je verderop in dit artikel.

Een aanrader hierbij is: Koop eiwitrijk brood, want hiermee weet je zeker dat je minder koolhydraten binnenkrijgt dan bij het eten van gewoon brood en wel voldoende eiwitten binnen krijgt. Deze zijn vaak gemaakt met zaden en/ of noten in plaats van bloem en hierin zitten meer eiwitten en een stuk minder koolhydraten.

Koolhydraatarme diëten

Er zijn veel verschillende koolhydraatarme diëten die in hoofdlijnen hetzelfde zijn, maar in kleinere details wel verschillen van elkaar; We nemen er een aantal met je door.

Atkinsdieet

De cardioloog Robert Atkins is de uitvinder van deze extreme vorm van koolhydraatarme voeding. In het Atkins-dieet kun je eindeloos vlees, vis, eieren en kaas eten. Pizza, pasta en ook brood zijn grotendeels taboe. Koolhydraatcalorieën mogen niet meer dan 20% van de totale energie-inname uitmaken. Vetten en eiwitten vormen elk 40%.

Glyx Dieet

Zoals de naam al doet vermoeden, draait het bij het Glyx-dieet om de glycemische index van een voedingsmiddel. Kortom, de glycemische index (GI) vertelt jou wat het bloedsuikereffect van voedsel op jouw lichaam is. Een hoge GI leidt dus tot een snelle stijging van de bloedglucoseconcentratie. De glycemische index wordt gebruikt om te bepalen welke voedingsmiddelen op je bord komen en welke niet. Het doel is om met je voeding zo min mogelijk schommelingen in de bloedsuikerspiegel te veroorzaken. Het Glyx-dieet is ook afhankelijk van zogenaamde voedingsmiddelen voor gewichtsverlies. Deze omvatten olijfolie, vis, noten en zaden. Ook caloriearme groenten en fruit worden aanbevolen. Deze omvatten kool, aardbeien en asperges. Door het gebruik van voedsel met een lage GI te verhogen en te focussen op vers en vezelrijk voedsel, wordt automatisch het koolhydraatgehalte van het dieet verlaagd. Dit maakt het Glyx-dieet een goede manier om koolhydraatarm te eten.

Dukan dieet

Het Dukan Dieet kan gezien worden als een klassiek eiwitdieet. Het is verdeeld over in totaal 4 fasen waarin de voedingsregels met verschillende gradaties worden geïnterpreteerd. Het is niet alleen een koolhydraatarm dieet, het is ook een vetarm dieet. Terwijl je je koolhydraatinname extreem beperkt, vermijd je ook vet nog eens volledig. Je kunt alleen eiwitten uit zeer magere bronnen halen. Dit is een zeer streng dieet, en niet voor de mensen die dit vooraf al niet zien zitten.

Logi-dieet

Net als bij het Glyx-dieet verwijst het Logi-dieet ook naar de glycemische index. Het is niet echt een dieet. In zijn oorsprong was het Logi-dieet bedoeld om te worden gebruikt als een langdurig dieet. Logi staat in dit geval voor Low Glycemic and Insulinemic diet. Voedsel wordt geselecteerd om de bloedsuikerspiegel en het insulinegehalte constant te houden. De hoeveelheid koolhydraten is sterk verminderd.

Ketogeen dieet

Bij het ketogeen dieet wordt de totale inname van koolhydraten sterk verminderd. In plaats daarvan hebben vette voedingsmiddelen juist de voorkeur. Dienovereenkomstig moet 60 procent van de calorieën uit vetten komen, 30 procent uit eiwitten en slechts 10 procent uit koolhydraten. Het is dus een extreme vorm van koolhydraatarme voeding..

Afvallen met low carb

Tegenwoordig zijn koolhydraatarme diëten bijzonder populair omdat ze het mogelijk maken om af te vallen, vooral op de korte termijn. Vraag je je af hoe afvallen met low carb zou moeten werken?

Door de consumptie van koolhydraten te verminderen, moet een gebrek worden bewerkstelligd. Een gebrek aan calorie ontstaat wanneer je gedurende de dag minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrand. De dagelijkse behoefte verschilt van persoon tot persoon.

Alle koolhydraatarme diëten gebruiken een basismechanisme van het menselijk lichaam. Koolhydraten zijn de nummer 1 energiebron in het menselijk lichaam. Als je je lichaam niets geeft dan gebruikt het de opgeslagen koolhydraten.

Koolhydraten worden voornamelijk opgeslagen in de lever en spiercellen in hun opslagvorm glycogeen. Het succes van snel gewichtsverlies is voornamelijk te danken aan het feit dat glycogeen gebonden aan water wordt uitgescheiden. Als alle reserves zijn opgebruikt, valt het lichaam terug op vetten en eiwitten als energiebron.

Koolhydraatarm maaltijdplan

Dus kan afvallen met low carb werken? Je valt af als je lichaam minder calorieën binnen krijgt of als het juist meer verbrand. Dit is volledig onafhankelijk van jouw dieet of voedingsvorm. We raden altijd een matig calorietekort aan van 300-500 calorieën. Zorg ervoor dat je een uitgebalanceerd dieet blijft volgen.

Afvallen met het koolhydraatarm dieet kan goed werken als het op de juiste manier wordt gedaan en je snel helpen om je doel te bereiken, namelijk afvallen op een snelle manier. Overdrijf het echter niet met het calorietekort, want het ene koolhydraatarme dieet beperkt zowel koolhydraten als vetten tot een absoluut minimum, terwijl bij het andere dieet je slechts bepaalde koolhydraten moet beperken to maximaal 26 procent van je totale inname. Hou het simpel, schrap tijdelijk je brood, pasta en rijst uit je voeding, zorg voor gezonde vervangers hiervoor en hou je vitamines en mineralen goed in de gaten. Neem indien nodig extra voedingssupplementen.

Wat wordt er gegeten binnen dit dieet?

Als het gaat om low carb dan zegt de naam al genoeg. Er worden dus weinig koolhydraten gegeten, maar het liefst wel eiwitrijk voedsel. Over het algemeen kunnen gezonde diëten, zoals een koolhydraatarm dieet, een goed begin zijn van een gezonder dieet. Je moet het echter niet overdrijven met wat je niet gaat eten. Want wat dat betreft zijn complexe koolhydraten op zijn tijd best wel oké!

Geschikte voedingsmiddelen voor low carb zijn:

– Vlees en vis

– Groenten en fruit

– Avocado’s

– Peulvruchten

– Noten, zaden en hoogwaardige oliën

– Zuivelproducten

Onze tip: Wil je wel low carb eten, maar je kunt echt niet zonder pasta? Zoek dan eens naar een koolhydraatarme maar eiwitrijke pastasoort, meestal te koop bij de online sportvoedingswinkels. Deze pasta’s zijn meestal gemaakt van zaden of van erwten, maar smaken echt als de gewone pasta. Zo bespaar je een berg calorieën en krijg je voldoende eiwitten binnen.

Een havermout of een eiwitrijke muesli zorgt trouwens al meteen voor de optimale basis voor je dag. Bespaar calorieën door bijvoorbeeld eiwitvlokken, die bevatten minder koolhydraten dan de normale sojavlokken. Samen met je favoriete melkalternatief zijn ze dan ook het perfecte ontbijt en voorzien ze je van hoogwaardige plantaardige eiwitten, zodat je dag meteen goed kan beginnen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in